Janssens hovedansvar er å utvikle innovative behandlinger for udekkede medisinske behov og garantere riktig bruk og tilgang, samt levere gode resultater til pasienter og samfunnet forøvrig. For å styrke innsatsen vår samarbeider vi med flere andre grupper og organisasjoner i samfunnet som jobber mot det samme målet. Med vår farmasøytiske ekspertise spiller vi en viktig rolle innen medisinsk utvikling gjennom forskningog utviklingav nye behandlinger, samt kontinuerlig opplæring og overvåking av sikkerheten. Samarbeid, gjensidig tillit og respekt er helt grunnleggende for å kunne tilby den nødvendige verdi til både pasienter og samfunnet for øvrig.
Hvordan vi samarbeider med helsepersonell reguleres først og fremst av lovverket og deretter av industristandarder i henhold til landenes etiske retningslinjer. Disse utarbeides vanligvis av nasjonale legemiddelforeninger. I tillegg har Janssen sine egne etiske forretningsprinsipper for samarbeid med helsepersonell, også kalt «The Janssen Way».
Integriteten i en helsearbeiders beslutning om å forskrive eller anbefale en medisin er en av bærebjelkene i helsevesenet. Vi innser at interaksjoner mellom legemiddelindustrien og helsepersonell kan skape potensielle interessekonflikter, og vårt mål er at helsepersonellets uavhengighet og personlige integritet aldri skal settes på spill.
Våre interne prinsipper er strenge og styrer våre interaksjoner med helsepersonell og helseorganisasjoner i tråd med alle gjeldende forskrifter og vår egen etiske tilnærming. Våre interne prosesser, som bygger på verdiene som er nedfelt i selskapets Credo, omfatter grundig opplæring av alle ansatte, standardiserte systemer for gjennomgang og godkjenning av transaksjoner med helsepersonell, samt kontinuerlig overvåking og revisjon.
Som medlem av EFPIA (sammenslutningen av legemiddelindustriforeninger i Europa) offentliggjør Janssen alle verdioverføringer (som alltid skal være dokumentert i en skriftlig avtale) fra Janssen til helsepersonell og helseorganisasjoner.
Verdioverføringer som kan bli offentliggjort, kategoriseres i tre hovedområder:
Janssen sponser og støtter programmer for kontinuerlig faglig utvikling, der helsepersonell får mulighet til å lære og utveksle erfaringer med kollegaer om sykdommer og nye behandlingsmetoder, og på den måten utvide sin kunnskap til pasientenes fordel.
Vi tilbyr og støtter opplæringsprogrammer som er basert på opplæringsbehovet i det medisinske miljøet og som er utarbeidet av uavhengige ekspertkomiteer.
Janssens støtte til opplæringsprogrammer er strengt regulert og transparent:
Logistikkmessige ordninger for disse aktivitetene er i tråd med EFPIAs retningslinjer og nasjonale bestemmelser og er alltid beskjedne og begrenset til helsepersonellet og arrangementets hovedformål.
Janssens møter for helsepersonell, der vi gir detaljert informasjon om produktene og/ eller terapiområdene våre i tråd med de samme etiske prinsippene, innbefatter ingen verdioverføringer fordi vi ikke betaler reise eller overnatting for dem som deltar på slike opplegg. Ved behov tilbyr vi et beskjedent måltid som er innenfor grensene satt av nasjonale legemiddelforeninger, og EFPIA regner ikke dette som «verdioverføring».
Medisinske fremskritt, farmasøytisk innovasjon og utvidelse av behandlingstilbudet for mange sykdommer ville ikke vært mulig uten det samarbeidet med helsepersonell og helseorganisasjoner som er beskrevet over. Ved å iverksette nye tiltak for å oppnå økt transparens ønsker vi å vise at dette samarbeidet er legitimt og har til hensikt å forbedre behandlingsresultatene. Vi har en klar formening om at legemiddelindustrien og det medisinske miljøet har et kollektivt ansvar for å forklare dette overfor samfunnet og sørge for at dette samarbeidet fortsetter i fremtiden.